زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

مقدم متصل





مقدم متصل، به‌معنای قضیه‌ای است که جزء اول قضیه شرطیه متصله باشد.


۱ - توضیح اصطلاح



قضیه‌ای را که جزء اول شرطیه متصله باشد؛ مقدم متصل و جزء دوم آن را تالی متصل و در شرطیه منفصله جزء اول را مقدم منفصل و جزء دوم آن را تالی منفصل می‌نامند.

۲ - تفاوت مقدم و تالی متصل و منفصل



میان مقدم و تالی متصل و مقدم و تالی منفصل دو فرق است:
۱. یکی آن است که مقدم متصل، تالی نمی‌تواند باشد و بالعکس، بگونه‌ای که معنا هم باقی باشد، چنان که اگر بگوئی: هرگاه آفتاب بر آید روز است امکان ندارد که حکم همین حکم باشد ولی مقدم تالی شود و تالی مقدم. و اما در منفصل هر کدام را می‌توان مقدم کرد در حالی که معنا هم باقی باشد مثلا اگر بخواهی می‌گوئی: عدد یا زوج است یا فرد، و اگر بخواهی می‌گوئی: عدد یا فرد است یا زوج.
۲. دوم که تالی متصل به موافق سازگار با مقدم است مانند سازگاری: روز بودن با آفتاب بر آمدن و اما تالی منفصل مخالف و ناسازگار با مقدم است مانند مخالفت زوج بودن با فرد بودن و اثبات و موجب بودن متصل آن است که حکم شود به وجود این سازگاری، مانند، اگر آفتاب برآید روز موجود است و نفی و سلب بودن متصل آن است که حکم شود به عدم این سازگاری، مانند: چنین نیست که اگر آفتاب بر آید شب موجود شود ممکن است که مقدم و تالی سالبه باشد. و قضیه به نفس خویش موجب است اگر این سازگاری اثبات شود مانند: اگر آفتاب نباشد روز موجود نیست.

۳ - مستندات مقاله



در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است:

• ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، دانش‌نامه علائی.

۴ - پانویس


 
۱. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، دانش‌نامه علائی، ص۴۸.    


۵ - منبع


پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، برگرفته از مقاله «مقدم متصل»، تاریخ بازیابی۱۳۹۶/۴/۲۵.    


رده‌های این صفحه : اصطلاحات منطقی | قضیه شرطیه | مقدم




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.